KimbinoKimbino

Ako vznikol Black Friday

16. októbra 2020

Slováci milujú zľavy. Milujú ich viac než čokoľvek iné, čo sú im predajcovia v obchodoch ochotní ponúknuť. Slováci tiež milujú “amerického ducha”, hoci sa to viacerí snažia skrývať alebo poprieť. Možno práve preto je u nás americký komerčný sviatok Black Friday taký slávny. Spája v sebe dve veci: kvalitu a zároveň nízku cenu. Pozrime sa do histórie tohto sviatku, aby sme dokázali lepšie pochopiť, na akom princípe funguje. 

1. Čo je to Black Friday
2. S čím sa Black Friday spája dnes?
3. Black Friday z pohľadu obchodu

Čo je to Black Friday?

Black Friday, v preklade čierny piatok, je vždy štvrtý piatok v mesiaci november. V USA nasleduje po dni Vďakyvzdania. U nás takýto sviatok neoslavujeme, preto by Black Friday mal byť teoreticky úplne obyčajný piatok. Lenže nie je. Termín Black Friday vznikol omnoho skôr, než sa tento deň začal spájať s masovými výpredajmi a extrémnymi zľavami

Začali ho používať v roku 1961 vo Philadelphii na označenie piatku po dni Vďakyvzdania, ktorý sa spájal s hromadným dopravným kolapsom. Až o dvadsať rokov neskôr prišiel niekto s nápadom označovať týmto slovom piatok, kedy sa presúvajú tržbové zisky obchodníkov z červených čísel do čiernych. 

S čím sa Black Friday spája dnes?

Keď dnes počujeme, že sa blíži Black Friday, nekupujeme si dopravné mapy, aby sme sa vyhli kolónam. Pripravujeme si peňaženky a nákupné tašky. Počas tohto marketingového sviatku predávajú obchodníci svoj tovar za vyzývavo nízke ceny. To častokrát vedie k tomu, že ľudia sú pri ceste za vysnívaným tovarom schopní aj násilia. 

Tento fenomén je rozšírený predovšetkým v USA. Ľudia tam kempujú pred obchodmi niekoľko dní predtým, než sa Black Friday začne, aby sa mohli rovno s úderom dvanástej hodiny pustiť do besného nakupovania. Niet sa čomu čudovať. Veľké obchody s technikou a elektronikou predávajú svoj luxusný tovar za pár eur. Keďže je sortiment obmedzený a nevyjde na každého, ľudia pri nakupovaní nezriedka používajú fyzické násilie. 

Black Friday z pohľadu obchodu

Black Friday 2020 na Slovensku pripadá na 27. november. Už teraz je jasné, že to bude poriadna bitka. Niektoré obchody už dávno vypísali zoznam zliav, ktoré plánujú počas čierneho piatku ponúkať. Niektoré sa vyšplhajú až na 80 %. Medzi najnavštevovanejšie obchody počas Black Friday patria Alza, Nay, Datart. Niektorí obchodníci zavádzajú zľavy už pár dní pred začiatkom sviatku. Dúfajú tak, že stihnú zvýšiť svoje zisky. 

Taktiež si treba dávať pozor na to, akú má tovar cenu. Niektorí obchodníci zvyknú ceny tovaru umelo navyšovať pár dní pred začiatkom Black Friday, aby ich potom mohli rovnako umelo znížiť. Najviac ziskov zaznamenajú počas piatku, cez sobotu, nedeľu a v pondelok, kedy je takzvaný Cyber Monday. Mnoho ľudí nakupuje cez internet. Sú medzi nimi hlavne tí, ktorí nestihli nakúpiť v piatok. 

Kimbino
Zavrieť
Ostatní najčastejšie hľadajú
mlieko
maslo
syr
káva
pivo
paradajky
šunka
jogurt