Kimbino
Kimbino

Ako vznikol Black Friday

3. novembra 2023

Slováci milujú zľavy. Milujú ich viac než čokoľvek iné, čo sú im predajcovia v obchodoch ochotní ponúknuť. Slováci tiež milujú “amerického ducha”, hoci sa to viacerí snažia skrývať alebo poprieť. Možno práve preto je u nás americký komerčný sviatok Black Friday taký slávny. Spája v sebe dve veci: kvalitu a zároveň nízku cenu. Pozrime sa do histórie tohto sviatku, aby sme dokázali lepšie pochopiť, na akom princípe funguje. 

Black Friday

Čo je to Black Friday?

Black Friday, v preklade čierny piatok, je vždy štvrtý piatok v mesiaci november. V USA nasleduje po dni Vďakyvzdania. U nás takýto sviatok neoslavujeme, preto by tento deň mal byť teoreticky úplne obyčajný piatok. Lenže nie je. Termín Black Friday vznikol omnoho skôr, než sa tento deň začal spájať s masovými výpredajmi a extrémnymi zľavami

Začali ho používať v roku 1961 vo Philadelphii na označenie piatku po dni Vďakyvzdania, ktorý sa spájal s hromadným dopravným kolapsom. Až o dvadsať rokov neskôr prišiel niekto s nápadom označovať týmto slovom piatok, kedy sa presúvajú tržbové zisky obchodníkov z červených čísel do čiernych. 

Black Friday sa rozšíril mimo USA v priebehu posledných rokov a stal sa globálnym fenoménom. Tento deň nákupov sa teraz „oslavuje“ v mnohých krajinách po celom svete. Má výrazný vplyv na globálne trhy, pretože podporuje spotrebu a obchody ponúkajú rôzne zľavy a akcie. To vytvára príležitosti pre rast predaja a môže mať významný dopad na hospodárstvo a trhové trendy v rôznych krajinách.

S čím sa Black Friday spája dnes?

Keď dnes počujeme, že sa blíži Black Friday, nekupujeme si dopravné mapy, aby sme sa vyhli kolónam. Pripravujeme si peňaženky a nákupné tašky. Počas tohto marketingového sviatku predávajú obchodníci svoj tovar za vyzývavo nízke ceny. To častokrát vedie k tomu, že ľudia sú pri ceste za vysnívaným tovarom schopní aj násilia. 

Tento fenomén je rozšírený predovšetkým v USA. Ľudia tam kempujú pred obchodmi niekoľko dní predtým, než sa Black Friday začne, aby sa mohli rovno s úderom dvanástej hodiny pustiť do besného nakupovania. Niet sa čomu čudovať. Veľké obchody s technikou a elektronikou predávajú svoj luxusný tovar za pár eur. Keďže je sortiment obmedzený a nevyjde na každého, ľudia pri nakupovaní nezriedka používajú fyzické násilie. 

V súčasnosti sa Čierny piatok teší úspechu aj tým, že sa nakupovanie z veľkej časti presunulo do online priestoru. Internetové obchody toto šialenstvo dokonale využívajú, čo môžete využiť aj vy. Z pohodlia svojho domova môžete nakúpiť vysnívaný tovar za naozaj nízke ceny. A to nie je všetko – počas jediného dňa dokážete nakúpiť vianočné darčeky pre celú rodinu a priateľov, a to skutočne výhodne.

Je však dôležité nenakupovať impulzívne a bez rozmyslu. Impulzívne nákupy môžu ľahko narušiť našu finančnú stabilitu a zaplaviť naše domovy nepotrebnými vecami (aj keď výhodne nakúpenými).

Dôležitým krokom k zdravému nakupovaniu je stanoviť si rozpočet. Určte si, koľko môžete cez Black Friday 2023 vynaložiť na nákupy, a striktne sa toho držte. Toto vám pomôže udržať vaše výdavky pod kontrolou a zabrániť tomu, aby ste sa nechali zlákať nákupmi, ktoré nepotrebujete.

Plánovanie je kľúčovým prvkom efektívneho nakupovania. Predtým, než vyrazíte do obchodu alebo na internetový lov, si urobte zoznam toho, čo skutočne potrebujete. Takýto zoznam vám poslúži ako orientačný bod a zabráni vám nakupovať na základe momentálnych impulzov. Pamätajte – algoritmy internetových obchodov vám vždy ponúknu na predaj ešte o čosi viac. Aj keď to nechcete a nepotrebujete.

Čierny piatok z pohľadu obchodu

Black Friday 2023 na Slovensku pripadá na 24. november. Už teraz je jasné, že to bude poriadna bitka. Niektoré obchody už dávno vypísali zoznam zliav, ktoré plánujú počas čierneho piatku ponúkať. Niektoré sa vyšplhajú až na 80 %. Medzi najnavštevovanejšie obchody počas Black Friday patria AlzaNay, Zara, Ikea, Mall, About You či Möbelix. Niektorí obchodníci zavádzajú zľavy už pár dní pred začiatkom sviatku. Dúfajú tak, že stihnú zvýšiť svoje zisky. 

Taktiež si treba dávať pozor na to, akú má tovar cenu. Niektorí obchodníci zvyknú ceny tovaru umelo navyšovať pár dní pred začiatkom Black Friday, aby ich potom mohli rovnako umelo znížiť. K odhaleniu podobných podvodov slúžia portály, akým je napríklad www.hlidacshopu.cz, kde sa môžete ubezpečiť, či nakupujete naozaj so zľavou.

Najviac ziskov obchody zaznamenajú počas piatku, cez sobotu, nedeľu a v pondelok, kedy je takzvaný Cyber Monday. Mnoho ľudí nakupuje cez internet. Sú medzi nimi hlavne tí, ktorí nestihli nakúpiť v piatok. 

Vyhľadávanie

Zaregistruj sa a využívaj výhody naplno.